Motiveerime Terviseametit jätkama menetlust. Elva linna elanikud ootavad Terviseametilt otsustavat tegutsemist, et vähendada müra normtasemeni, tagada tervisele ohutu elukeskkond ja õigusaktide nõuete täitmine.
Igavene link sellele artiklile: https://www.xn--rongimraelvas-1ob.ee/cool_timeline/kiri-terviseametile-menetluse-jatkamiseks/
Raudteeliikluse mõjude teemaline arutelu Peedu koolis
Elva Vallavalitsuse esindajad kohtuvad raudteeliikluse mõjude teemalisel arutelul Peedu koolis 23. märtsil kell 18.
Arutelul on kõigil osalejatel, kelle igapäevaelu müra ja vibratsioon halvendavad, võimalus rääkida oma konkreetsest murest ning teha ettepanekuid asukohale sobivate leevendusmeetmete osas.
Valla esindajad tutvustavad kohtumisel võimalusi probleemidega tegelemisel ning esialgset koostööplaani Eesti Raudtee AS-ga.
Täiendav info esitatakse enne toimumist teabekanalite kaudu.
Seni tehtud raudteeliikluse mürataseme mõõtmised
Mõõtmistulemused Terviseameti Tartu labori mõõteprotokollist nr TL2021/M132-139:
19. aprillil 2021. a. kell 18:45. Teostatud mõõtmine Pargi 14 ja Pargi 10/1, Elva. Möödus kaubarong (vedur ja 62 vagunit) Tartu suunas. Maksimaalne helirõhutase LpA,max = 90,3±3,0 dB(A).
6. mail 2021. a. kell 00:05. Vaikne 17 ja Vaikne 19, Elva. Möödus kaubarong (2 vedurit ja 60 vagunit) Valga suunas. Maksimaalne helirõhutase LpA,max = 75,0±3,0 dB(A).
11. juunil 2021. a. kell 9:07. Teostatud mõõtmine Raudtee 5a, Elva. Möödus kaubarong (2 vedurit ja 42 vagunit) Elva suunas. Maksimaalne helirõhutase LpA,max = 81,2±3,0 dB(A).
14. juunil 2021. a. kell 8:50. Teostatud mõõtmine Lokuta tee 2, Elva. Möödus kaubarong (2 vedurit ja 62 vagunit) Tartu suunas. Maksimaalne helirõhutase LpA,max = 91,3±3,0 dB(A).
Mõõtmistulemused Terviseameti 18.06.2012 kirjast nr 9.4-3/4005-32 mürataseme mõõteprotokolli nr TL2012/M075-TL2012/M078, 7.06.2012 alusel:
17. mail 2012. a. kell 23:00-23:30. Teostatud mõõtmine kaubarongi möödumisel Pargi tänava elamu maa-alal. Maksimaalne helirõhutase LpA,max = 88,2 dB(A).
17. mail 2012. a. kell 23:00-23:30. Teostatud mõõtmine kaubarongi möödumisel Lokuta tee elamu maa-alal. Maksimaalne helirõhutase LpA,max = 92,8 dB(A).
Mõõtmistulemused Terviseameti Tartu labori mõõteprotokollist nr TL2011/M108-TL2011/M113:
2. juunil 2011. a. kell 13:45-14:45. Teostatud mõõtmine Pargi tänava eramu raudteepoolsel õuealal ~45 m kauguselt raudteest. Möödus kaubarong (2 vedurit ja 60 vagunit) Tartu suunas. Maksimaalne helirõhutase LpA,max = 82,3±3,0 dB(A).
2. juunil 2011. a. kell 13:45-14:45. Teostatud mõõtmine Vaikne tänava eramu raudteepoolse õueala keskel ~60 m kauguselt raudteest. Möödus kaubarong (2 vedurit ja 60 vagunit) Tartu suunas. Maksimaalne helirõhutase LpA,max = 79,8±3,0 dB(A).
2. juunil 2011. a. kell 21:50-22:50. Teostatud mõõtmine Raudtee tänava eramu raudteepoolsel õuealal ~85 m kauguselt raudteest. Möödus kaubarong (1 vedur ja 49 vagunit) Tartu suunas. Maksimaalne helirõhutase LpA,max = 84,3±3,0 dB(A).
- 2. juunil 2011. a. kell 21:50-22:50. Teostatud mõõtmine Lokuta tee ~33 m kauguselt raudteest. Möödus kaubarong (1 vedur ja 49 vagunit) Tartu suunas. Maksimaalne helirõhutase LpA,max = 92,6±3,0 dB(A).
Liiklusmüra maksimaalne helirõhutase LpA,max ei tohi ületada päeval (7:00-23:00) 85 dB(A) ja öösel (23:00-7:00) 75 dB(A). See on mitmetes mõõtekohtades koos laiendmääramatuse (±3,0 dB(A)) arvestamisega ületatud.
Müra normtasemed elamu ja muudel maa-aladel
Välisõhus leviva müra normtase on arvsuurus, mida kasutatakse eri müraolukordade hindamisel erineva kategooria maa-alal.
Välisõhus leviva müra normtasemed on esitatud Keskkonnaministri 16.12.2016 määruse nr 71 “Välisõhus leviva müra normtasemed ja mürataseme mõõtmise, määramise ja hindamise meetodid” § 6 ja lisas 1.
Kuidas raudteeliikluse müra vähendada?
Raudteeliikluse müra vähenemine on saavutatav kaubarongidele asjakohase kiiruspiirangu seadmise ja müratõkkeseinte ehitamisega.
Elvas Peedu linnaosas on kaubarongidel lubatud sõita kuni 80 km/h ehk samasuguse kiirusega nagu hajaasustusega raudteelõikudel. Vaid jaama peateel peab linna läbiv kaubarong kiirust alandama 60 kilomeetrini tunnis.
Võrdluseks Tartu linnas Tartu-Valga suunal on mürahäiringu tõttu kehtestatud kiirusepiirang 50 km/h. Müratõkkeseinad on ehitatud Tartus Tamme staadioni ja raudtee vahele.
Milline on raudtee-ettevõtja roll?
Kaubarongide valdajast raudtee-ettevõtja ja vedurijuht tagavad, et raudtee kaitsevööndist väljapoole ei levi normtaset ületavat müra, järgides sõidukiiruse piiranguid.
Kuna aktsiaselts Eesti Raudtee määrab kindlaks kaubarongide liiklusgraafikud ja lubatavad sõidukiirused, on normtaset ületava müra mittelevimise tagamine põhiliselt nende ülesanne, sest müra normtaseme ületamine sõltub eelkõige kaubarongide sõidukiirustest ja liikumissagedustest.
Milline on Elva Vallavalitsuse roll?
Elva Vallavalitsus korraldab koostöös raudtee-ettevõtjaga oma haldusterritooriumi kohta välisõhu mürakaardi koostamise, mille aluseks on müra normtaseme ületamine või elanike põhjendatud kaebuste korral tehtud mõõtmised, mis kinnitavad olulist mürahäiringut.
Mürakaardi alusel lepitakse müraallika valdajaga kokku müra vähendamise abinõud ja nende rakendamise tähtajad. Kokkulepitu alusel koostab Elva Vallavalitsus müra vähendamise tegevuskava.
Siiani ei ole Elva Vallavalitus väliõhu mürakaardi koostamist korraldanud, kuigi seadus nägi seda ette hiljemalt 2019. aasta 30. juuniks ning müra vähendamise tegevuskava 2020. aasta 30. juuniks.
Elva Vallavalitsusel tuleb uue üldplaneeringu koostamisel tagada, et planeeringu elluviimisel ei ületataks piirkonna jaoks kehtestatud müra normtaset.
Seaduslik alus: Atmosfäärõhu kaitse seaduse 3. jagu ja § 250 lõige 1.
Uue üldplaneeringu koostamine on korraldamisel ja selle käigus on vajalik eelnevalt välisõhu müra kaardistada keskkonnamõju strateegilises hindamises. Oleme küsinud, kuid meile pole antud teavet, kuidas müra kaardistatakse.
Kes raudteeliikluse müra vähendada saab?
Elva Vallavalitsus saab välisõhu mürakaardi alusel raudtee-ettevõtjaga kokku leppida müra vähendamise abinõud ja nende rakendamise tähtajad. Kokkulepitu alusel koostab Elva Vallavalitsus müra vähendamise tegevuskava.
Milline on Terviseameti roll?
Terviseamet teostab riiklikku järelevalvet välisõhus leviva müra üle.
Õigusaktide nõuete täitmise tagamiseks võib amet teha mõõtmisi ja kasutada müra registreerimiseks mõõtmistulemusi või tehnikavahendeid.
Terviseametil on õigus teha järelevalve subjektile ettekirjutus ning ettekirjutuse täitmata jätmise korral rakendada sunniraha kuni 32 000 eurot.
Vastutus müra normtaseme ületamise eest
Müra normtaseme ületamise eest karistatakse rahatrahviga kuni 300 trahviühikut. Sama teo eest karistatakse juriidilist isikut rahatrahviga kuni 32 000 eurot. –> Atmosfääriõhu kaitse seadus § 248.
Seaduses sätestatud väärteo kohtuväline menetleja on Terviseamet.
Mida teha, kui elate raudtee läheduses ja rongimüra häirib?
Elanike õigustatud huvi on säästa elu- ja looduskeskkonda ning kaitsta tervist.
Huvide kaitseks saate pöörduda Elva Vallavalitsusse või Terviseametisse.
Vallavalitsuse põhiülesanne on valla territooriumil õigusaktidega tema pädevusse antud ülesannete täitmine, lähtudes elanike õigustatud huvist. Näiteks elanike tervist ja heaolu toetava elukeskkonna kujundamine ning tervisekaitsealaste õigusaktide täitmise korraldamine ja nende järgimise kontrollimine.
Terviseamet teostab riiklikku järelevalvet välisõhus leviva müra üle. Õigusaktide nõuete täitmise tagamiseks võib amet teha mõõtmisi ja ettekirjutusi ning rikkumisel algatada väärteomenetluse.